Wednesday, May 23, 2007
من المواضيع المهمة اللي كتبت فيها الاخيرة في بلوجي التاني هو كان موضوع التحرش الجنسي للاطفال . تحدثت عن مصيبة عصرنا وامتنا والتحرشات الجنسية التي تصيب اطفالنا اناث وذكور
فانا تربيت في مصر ورأيت مئات من حالات التحرش. فاتذكر حرص امي علي انا واختي
فكانت تمنعنا من البيات خارج البيت و امي لم تتركني ابدا وحدي مع خال او عم وابن خال او ابن عم , وانا في سني الصغير لم افهم ما سبب قلقها الشديد
فكنت اعتبر امي متشددة جدا
ولكني اشكرها الان علي حمايتها لنا
فانا كنت طفلة سمينة قليلا
واتذكر في سني الثامنة نظرات الرجال لي
فانا كنت طفلة بريئة لا افهم شئ ولكن امي الوعية لم تتركتني للحيوانات المرضي
فما بال الاهالي الغافلة؟ وما حال اطفالهم؟

ومن القصص الكثيرة اللي سمعتها عن طريق صحباتي--هو تحرش المحارم
اللي هو منتشر في مجتمعتنا المحافظة بشكل مريب
فالقصص مليئة بصفحات اسلام اون لاين في موقع مشاكل و حلول الشباب
القصص تشيب الراس

فانا انادي الاهالي_احموا ولادكم
في هذا الزمن لاتثقوا باحد
مش معني ان الانسان شيخ او متدين انه لايخظئ
المناظر كدابه زي مابيقولوا والله يعلم ما بداخلنا
فنحسن الظن وفي نفس الوقت نأخذ الحذر

وايضا من اهم النقط في الموضوع هو الحوار المفتوح بين الاهل واولادهم
وايضا تعليم الاطفال عن الثقافه الجنسيه_طبعا بمراعاة سنهم واستيعابهم للموضوع
فمثلا الاطفال في السن الرابعة يمكنكم شرح الممنوع والمسموح
فصديقتي تستخدم هذه الطريقة مع ابنتها
فممنوع اي حد غير ماما تشوف الحتة دي
ولو حد لمسها هناك مفهماها ان المفروض تقول ماما علي كل حاجة علي طول
فالطفلة تشعر بثقة و في نفس الوقت عندها ادراك بسيط

الموضوع مهم وفي غاية الخطورة ياريت نتكلم في الموضوع بصراحة
وبجدية
وانا بدأت اول الحوار

Labels:

 
posted by Organica at 9:03 PM |


2 Comments:


At 8:35 PM, Blogger Wild at Heart

باحييكى

 

At 1:31 AM, Blogger Organica

شكرا على مرور