Tuesday, May 15, 2007
في سنين ماضية ايام الالتزام بالدين وشرائعه اقتنعت بتحريم الموسيقي والاغاني واعتصمت عن كاظم وعمرو دياب لمدة ثلاث سنوات
فوجدت المقاطعة التامة مستحيلة
فالجيم فيه موسيقي
والمحلات فيها موسيقي
والموصلات
والتلفزيون
طيب اعمل ايه؟

بدأت اقرأ في فتاوي تحريم التلفزيون
والافلام
والبرامج
والنساء المتبرجات
يالهوي
فبطلت ده كمان

وبدأ الجهاد النفسي لاني بعشق التلفزيون والافلام
وكانت فترة صعبة
فلقيت نفسي بتلكك وبتفرج علي الاخبار
وبعد شوية
ما قبل وبعد نشرة الاخبار
فاصبح الممنوع مرغوب
فكنت اتفرج علي اي شئ
برامج اطفال ,اعلانات
اي حاجة المهم يكون اسمي قدام التلفزيون

فسألت نفسي هو انا بضحك علي نفسي ولا ربنا؟
استغفر الله
فانا احب الاغاني اللي لها معني
واحب البرامج المفيدة
والافلام المحترمة
فيها ايه طيب؟

اوافق ان العري في الافلام والفيديو كليب حرام
ولكن مش كل الاغاني هكذا

فانا اليوم انتقي الاغاني
فمثلا لقيت اغنية تامر حسني "ارجعلي" فيها معني حرام

فتامر بيقول "انت مالك امري وروحي"
مين ده اللي مالك الامر و الروح؟
الحبيب؟
اعوذ بالله
فالخالق هو القادر
الانسان ضعيف لا حول ولا قوة له

فالمهم مش تعميم حرمان الاغاني
المهم تعليم اولادنا
انتقاء المعاني الجميلة
واستخدام العقل
ولا ايه؟

وعلي فكرة ان بقالي سنتين
مش متابعة التلفزيون زي زمان
وكل ده ليه؟
عشان التلفزيون مابقاش حرام بلنسبة لي
فبقي حاجة عادية
وغير مهمة
سبحان الله

علمونا نستخدم عقلنا بقي
بدل
blind following!

Labels:

 
posted by Organica at 4:46 PM |


6 Comments:


At 1:06 PM, Blogger mohamed elbanna

اد ده
هى الحاجات دى عندكم كمان فى امريكا
ده انا كنت فاكرها فى بحر الظلمات اللى احنا فيه فى الشرق الأوسط
عموما
بلاش نستنى حد يعلمنا وخلينا نحاول فى
السلف ليرننج

وصباح الفل

 

At 5:03 PM, Blogger Organica

عندنا كل حاجة في امريكا

يعني انت مش حتعلم نيمو؟
المفروض يعلمونا
the tools
عشان نعرف نفرق بين الغلط والصح والحلال والحرام
مش كل شوية يطلعوا بفتوي
حرام الهرش
حلال الضحك

فاهم قصدي؟

الخطاب الديني مش بيشجع التفكير
هم بيفكرولنا
واحنا
وراهم
شيييييييييييييييييييي
وبنفذ

لول

 

At 4:14 AM, Blogger shab masry

كنت بسمع درس قريب لاحد الشيوخ... فقال كلمة جميلة جداً...

قال .. عقلك اوصلك للاسلام والالتزام.. بعد ذلك عندما يكون هناك اوامر من الله عزوجل الغ عقلك...

وضرب مثالاً.. واحد راح لدكتور.. عشان تعبان.. وعيدن الدكتور وصفله دوا معين وقاله خذه عدد من المرات في اليوم..

هو هنا استخدم عقله لكى يذهب الى الطبيب عندما شعر بالمرض.. بعدما ذهب الى الطبيب.. ووصف له الدواء.. هل استخدم عقله وقال له ليه الدوا ده؟؟ وليه اخده 3 مرات مش 10؟؟ لا هو لم يساله لانه يثق به.. ولانه من الاخر لغى عقله وسلمه للخبير...

وكذلك نفعل .. مع الله عزوجل.. عندما يامرنا بالفعل.. نستجيب دون ان نناقش.. مثلاً.. لماذا في الطواف.. سبع مرات؟؟ ليه مش 10؟؟؟

الله عزوجل امرنا بسبعة.. وهكذا الامر يسير كذلك..

مش معنى ان في موسيقى في الجيم والمحلات والمواصلات ان هذا صحيح.. طيب ما المتبرجات في كل حتة!! ولا ايه؟؟؟

تخيلي كده يا اورجانك شباب المسلمين قاعدين مقضينها اغاني وافلام ومسلسلات .. وحال الامة الي يبكي دلوقتي ده.. يبقى حالنا هيبقى ايه اسوا من كده؟؟

في الاندلس ارسل يوماً ملك فرنسا جاسوساً ليستعلم منه على حال المسلمين.. فوجد شاباً يبكي.. فقال له لم تبك؟؟ قال اصبت 9 اسهم فقط من 10؟ فرجع الجاسوس الى ملكه وقال له لو غزوتمهم الان ستقطعون وتقتلون...

ثم عاد بعد فترة فوجد شاباً يبكي فقال له لم تبك؟؟ قال له حبيبتنى تركتني.. فرجع الى ملكه وقال له الان فاهجموا...

وسقطت الاندلس... للاسف

وصل المعني:)؟

بس في نفس الوقت مش كل حاجة قفش يعني.. ومفيش حاجة اسمها مفيش تليفزيون نهائى لا مش كده.. نتفرج على التليفزيون فيما يفيدنا ويفيد امتنا.. وفي نفس الوقت نسمع اناشيد تشد من عزمنا للعمل لامتنا.. وليست اغاني تثير فينا الشجون والشهوات والحب في غير وقته..

الواحد يخرج ويتحرك ويروح كافيهات ومطاعم ويروح هنا وهنا.. ويمارس حياته الطبيعية بكل اريحية.. بس بالضوابط التى وضعها لنا الشرع..

يعني مثلاً من الافضل شرعاً عدم التواجد في مكان كله رقص وغناء وخمر وو.. فمرحش مثلاً الاماكن دي

في نهي عن الغناء والاغاني التى تثير الشهوات والحب بين الشباب والبنات وتشغلهم باشياء ليست في موضعها الان.. خلاص يبقى ابعد عنها...

ساعات كتير اوي.. الواحد بيتخلى عن متع شخصية بيحبها.. عشان دينه وامته واسلامه وربه...

وصل المعنى:)?

وبعدين انتى بتجيبي وقت منين كل ده.. بتدوني عربي وانجليزي وكل شوية بوست.. حرام يعني.. الناس الي زينا هتحسدك..:D:D
الواحد يادوبك بيحاول يهرب من المذاكرة عشان يكتبله بوست كل تلات اسابيع ولا حاجة... مش ادمية الي بيعملوه فينا في الكلية ده
:'(:'(


اسال الله عزوجل ان يجعل كتاباتنا في موازين حسناتنا

 

At 3:51 PM, Blogger Organica

ياسيدي اولا ربنا معاك في الامتحانات يارب
عندي اخويه مشمش برده في نفس المركب
ربنا معاكم ان شاء الله
وتكونوا فخر لينا ان شاء الله

المهم

نركز

علي فكرة ياباشا انت معظم الدروس اللي سمعتها هي من نفس الدروس اللي انا بسمعها

وانا معاك ان في اوامر من الله عز وجل مافهاش عقل
ولكن لما تيجي في تحريم حاجة فيها كذا رأي
نبقي لازم نفكر

والاغاني والتحريم كان مثل
تعالي نبص للصورة اكبر شوية

انا لما الشيخ يقولي كل انواع الموسيقي حرام وانا مش بلتزم بكلام الشيخ عشان انا لسه ربنا مش هاديني
وجيت اسمع اغنية تامر الجديدة من غير مافكر
يبقي ايه؟
الشيخ ريح نفس وحرم كل حاجة بدون ان يفهمني انا المسلم ازاي اعرف الصح من الغلط

فمثلا في تربية الاطفال
عاوزين الطفل يتعلم ان النزول من سلالم البيت لوحده غلط
بس كمان عاوزين يفهم لما يشوف اي سلم يبقي نفس الحكاية
ممنوع نزوله لوحده
فانت بتعطي الطفل الادوات التفكير
to discriminate between right and wrong
ولما حد يكبر دماغه ويعمم الانسان مش حيتعلم يفكر بعقله

وده المفروض الخطاب الديني يركز فيه
ازاي الشباب يقدر يستخدم عقله للوصول لنفس النتيجة
بدل مانكون خرفان بلا عقل

**
وبالنسبة للاناشيد "الاسلامية"
فيسيدي
ماهو الفرق؟
الشباب علي منتديات اخوان اونلاين شغلين فيديو كليب اناشيد
وبوسترز
ووصل الامر ان احد المنشدين؟
احمد رامي وحاجة زي كده
صوته زي كاظم
والاخوات كلهم كانوا مبسوطين ان في بديل لكاظم

ليه ياجماعة؟ بنضحك علي مين؟
الواقع عندنا
لازم نتعلم نختار الصح من الغلط

**

لول
وsummer courses will start next week
والاجازة حتنتهي
ومش حدون كتير

 

At 7:28 PM, Blogger shab masry

انا متفق معاكي جداً في حتة ان الناس بتضحك على نفسها لما يسمعوا موسيقى واغاني لا تفرق عن الاغاني لمرجد ان صاحبها يدعي انه اسلامي...

وقد هاجمت اصحاب هذا المنطق في بوست لي ... وهم بالفعل يضحكون على انفسهم .. وهذا لا جدال فيه

لكن مش معنى ان ناس بتضحك على نفسها انى معرفش الصح من الغلط... هل انتى شايفة مثلاً ان لما اسمع كاظم وهو قاعد بيحب في حبيبته.. هل شايفة ان ده صح؟؟
تخيلي كده لو كل شباب امتنا قعدوا يسمعوا لكاظم وعمرو دياب!!!!!!

امتنا محتاجة رجالة يا اورجانك...
محتاجة رجالة وستات بجد.. عشان نرجعلها مجدها وعزتها...

فهل انتى شايفة ان الستات او الرجالة دول من صفاتهم مثلاً ان هم يكونوا بيسعموا كاظم وعمرو وتامر؟؟؟

الحاجة التانية.. انا كنت من فترة بسمع اناشيد بكمية غير طبيعية طول ما انا بذاكر مثلاً.. والله مكنتش بعرف اجيب قلبي وانا بقرا قران...

فما بالك بالاغاني... متقنعنيش ان حد بيطرب لما يسمع اغاني وهيعرف يجيب قلبه لما يجي يقرا قران.. صعب اوي يا اورجانيك ولا ايه؟؟

عايزين نسيبنا من الناس وندور على الصح ونفعله... وافتكري حديث "فطوبى للغرباء"


بالمناسبة.. في داعية اسلامي رائع.. اتمنى انك تسمعيه.. اسمه دكتور راغب السرجاني.. صاحب موقع قصة الاسلام.. وموع السرجاني.. ابقى حاولي تسمعيله.. استاذ جامعة مع داعية.. فتجدي اسلوب راائع مختلف في الدعوة.. وكل الصوتيات له على الموقعين

اسال الله ان يرينا الحق حقاً ويرزقنا اتباعه ويرينا الباطل باطلاً ويرزقنا اجتنابه..

 

At 4:26 PM, Blogger Organica

انا حقولك الصراحة
من تربية الاسلامية لنفسي طبعا انا شايفة انا الاغاني بتاخد الواحد من حفظ القرآن و بيتملي قلب الواحد بالاغاني مش القرآن وذكر الله

انا مثلا اسمع الاغاني ذو معني
وفي نفس الوقت احضر دروس القرآن والتفسير

مش عارفة؟

في اغاني لكاظم كويسة ممكن الزوجة تسمعها لزوجها وهكذا
بس انا مش بحب الفيديو كليب
لان العري والرقص كده حرام

مش عارفة

المهم انا كنت زيك تماما
انا مليش في الموسيفي اوي
بحب اسمع في السيارة او انا بذاكر
وبسمع مجمعوعة اناشيد لاحمد بو خاطر
والغامدي وابو عبد المالك و مشاري العرادة واسامة الصافي

ونفس الوقت اسمع لحليم وكاظم ووائل جسار وانا بحب القصائد والاغاني اللي لها معني وخصوصا الاغاني اللي باللغة العربية بتساعدني في تقوية لغتي

انت عارف امتنا محتاجة ايه يابراء؟
ياما الناس حرموا نفسهم من الاغاني والتلفزيون والمحادثة مع الجنس الاخر
ولسه مافيش حاجة اتغيرت

انا شايفة ان المهم جدا في الموضوع ده كله_المعاملة
للاسف انا اتعاملت مع مسلمين امريمكا من الاخوان والسلفين وشفت بلاوي
واكيد مش كله
شفت من ده و ده
بس يوم ماتكون معاملتنا لبعض ومعاملة الاخرين كويسة الامة ححتغير واللهي

في عيلة كده بقالي سبعة سنين بعرفهم
بجد العيلة جميلة لان ملفتش نظري الدروس والكتب اللي عندهم
لفت نظري معاملتهم مع الناس
مافيش خباثة
علي طول متواجدين للمساعدة
يحبوا الناس من قلبهم
يعني نموذج اسلامي رائع و حتي لو الاولاد بيسمعوا موسيقي وبيروحوا السينما تعالي شوف الاخلاق وحفظ القرآن

المعاملة مهمة جدا في الدعوة والاحترام
وللاسف
الواحد بيكون فاكر عشان هو علي حق ممكن يمشي ويخطب في الناس كانهم ضالين
ده اسمه غرور

ياعالم مين فينا داخل الجنة والنار
ربنا رحيم
وكريم
سبحان الله

العمل مع الثقة في رحمة الله هو الحل